Wednesday, January 26, 2005

Sharifah Mazlina


BERJAYA... Sharifah Mazlina mengibar bendera Malaysia sebaik sampai di garis penamat Antartika

Sharifah Mazlina - Pesan ibu jadi penawa
Oleh NORMALA HAMZAH

KECEDERAAN di lutut hampir memusnahkan impian. Kesakitan dan masalah tiada angin turut menjejaskan perjalanan. Kala itu, apa yang mampu dilakukan hanyalah berdoa dan memohon kekuatan dari-
pada Allah.
Sambil menahan sakit, teringat pula untuk menelefon ibu mencurahkan segala kesakitan yang ditanggung. Si ibu, Sharifah Mariam Syed Mohamad, turut merasakan penderitaan yang ditanggung si anak. Seperti ibu lain, apa yang mampu dilakukan adalah memberi kata perangsang dan semangat.
``Jangan pulang dengan kegagalan. Jadilah anak bangsa yang baik dan tamatkan ekspedisi. Jangan putus asa,'' begitu pesan si ibu.
Sebaik meletakkan telefon, dia mengumpul semangat dan bertekad, perjuangan mesti diteruskan. Bersandarkan harapan, doa, kecekalan serta pesan ibu yang bagaikan penawar, Datin Paduka Sharifah Mazlina Syed Abdul Kadir, 39, akhirnya berjaya merealisasikan ekspedisinya itu sekali gus mencipta nama menjadi wanita Asia pertama berjaya merentasi Antartika secara solo menggunakan kaedah meluncur ski.
Kepulangannya disambut meriah, sebaik menjejak kaki di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) selepas subuh 14 Januari lalu, tiada kata-kata yang mampu beliau lahirkan, kecuali rasa sebak yang teramat sangat.
Di sebalik senyum manis melayani
mereka yang hadir menyambut ketibaannya, Sharifah Mazlina menyembunyikan rasa sebak dan terharu dengan sambutan besar-besaran yang tidak pernah beliau harapkan.
``Saya merasa amat sebak dan terharu. Sambutan yang diberikan di luar dugaan. Ia cukup sentimental berbanding kali pertama saya kembali dahulu. Terima kasih di atas segalanya,'' katanya.
Dua tahun bersusah payah, menepis pelbagai gosip dan mengharungi ujian yang bukan calang-calang akhirnya hajat untuk menakluk Antartika menggunakan kaedah meluncur ski secara solo berjaya dicapai.
Tarikh 29 Disember 2004 menyaksikan wanita kental ini menamatkan ekspedisi solonya tepat pukul 10.45 malam waktu Malaysia, 10 hari lebih awal dari jadual.
Kejayaan tersebut turut mencatat rekod baru yang melayakkan beliau muncul sebagai wanita pertama Asia meluncur ski secara solo di Antartika dalam masa 22 hari bermula dari Kutub Selatan sehingga melepasi garisan penamat di Hercules Inlet.
Lebih manis, kejayaan tersebut telah diiktiraf oleh Ekspedisi dan Logistik Antartika (ALE), iaitu badan yang mengurus dan mengendalikan ekspedisi itu.
Pun begitu, bukan mudah baginya mencipta rekod tersebut. Selain keseorangan di tempat terasing, Sharifah Mazlina juga terpaksa menanggung kesakitan akibat empat kali terjatuh. Kecederaannya serius di bahagian lutut dan buku lali.
Berserah
Kecederaan itu juga menyebabkan perjalanannya terpaksa ditangguh beberapa hari. Beliau terpaksa berkhemah dan tinggal di dalamnya dengan hanya merangkak untuk melakukan aktiviti harian. Mujur pengalaman masa lalu banyak memberi pengajaran. Sharifah Mazlina bertindak mencari bahan-bahan keras untuk dijadikan anduh bagi menampung kesakitannya. Syukur usaha itu membantu dan beliau berjaya meneruskan perjalanan sambil terus berdoa supaya kesakitan itu akan reda.
``Sakitnya tidak terkira. Saya hanya berserah kepada Tuhan. Kekuatan dan semangat mengatasi segala. Sepanjang meluncur, saya tidak putus-putus memanjatkan doa agar misi saya tidak patah di tengah jalan,'' ceritanya.
Seperti anak-anak lain, Sharifah Mazlina turut teringatkan ibunya, Sharifah Mariam Syed Mohammad ketika dalam kepayahan. Begitu juga saudara mara dan kawan-kawan yang memberi perangsang dan galakan.
``Ibu menjadi tempat saya mengadu. Biarpun pada awalnya ingin berjimat tidak mahu guna banyak telefon satelit,
akhirnya saya terpaksa melanggar peraturan itu kerana inginkan seseorang untuk berbual. Pesan ibu adalah penawar. Ibu minta saya teruskan usaha, tabah dan jangan kembali dengan kegagalan. Suara dan pesan ibu mengembalikan kekuatan mental dan fizikal saya. Kepada ibu saya luahkan hajat minta beliau melakukan solat hajat supaya saya diberi kekuatan meneruskan ekspedisi saya ini,'' jelasnya.
Begitu juga dengan kawan-kawan seperti Pengurus Projek, Hazimah Zainuddin dan lain-lain.
``Saya minta mereka baca yasin untuk kesejahteraan saya disamping saya sendiri melakukannya di tengah-tengah bumi Antartika yang sejuk, sepi damai dan menyimpan sejuta rahsia ciptaan Allah Yang Maha Esa. Sambil meluncur, saya berselawat ke atas nabi... setiap hari, setiap saat. Syukur Allah mendengar permintaan saya,'' jelasnya.
Katanya lagi, dalam keadaan itu, beliau mengambil sikap positif dan meletakkan semangat juang sebagai asas utama beliau berada di Antartika.
``Saya teringatkan komitmen saya terhadap penaja serta mereka yang memberi bantuan dan sokongan sehingga saya berada di Antartika. Saya bertekad tidak akan pulang dengan kegagalan.'' tambahnya.
Kata-kata ibu yang mahu anaknya pulang sebagai anak bangsa yang berjasa turut memberi kekuatan tambahan kepadanya menamatkan ekspedisi.
Di sebalik kejayaan itu, Sharifah Mazlina turut mencatat rekod sebagai orang pertama menanam Kapsul Masa di Antartika.
``Usaha kreatif ini mendapat pujian pihak pengurus Antartika. Mereka positif dengan apa yang kita buat. Saya mengharapkan selepas ini ada rakyat Malaysia yang akan ke sana dan mengambil Kapsul Masa yang berisi amanat Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi untuk dibaca kepada seluruh rakyat Malaysia pada tahun 2020,'' Sharifah Mazlina mengharap.
Kejayaan dan pengalaman yang beliau lalui, bakal dicurahkan kepada generasi muda Malaysia melalui pelbagai program rakan muda dan motivasi untuk remaja yang sedang dirangka.
Ilmu
``Saya mengharapkan dalam masa terdekat ini ilmu dan pengalaman yang saya peroleh ini boleh dikongsi dengan generasi muda untuk melakukan ekspedisi seperti ini pada masa depan. Saya berharap menjelang tahun 2020 ada generasi muda Malaysia akan kembali ke Antartika untuk mengambil Kapsul masa itu. Jika boleh biarlah mereka mencipta rekod baru dengan mencatat perjalanan yang kurang daripada apa yang telah saya lakukan,'' pintanya penuh harapan.
Ketika nama sedang menjulang, Sharifah Mazlina turut menerima khabar gembira kerana dipelawa oleh Liv Arnesan, wanita pertama merentasi Antartika pada 1994 untuk menyertai sepasukan wanita melakukan ekspedisi yang sama ke Antartika pada tahun 2011.
Ekspedisi yang dijadual menggabungkan wanita profesional dari seluruh dunia itu mengambil sempena sambutan memperingati manusia pertama sampai ke Antartika.
``Saya diajak sebagai mewakili wanita Asia. Mereka mahukan golongan profesional, saintis serta wanita yang mempunyai latar belakang akademik yang tinggi menyertai ekspedisi itu. Selain mengulangi sejarah, ekspedisi itu juga bakal melakukan kajian bagi mencari maklumat yang boleh dikongsi bersama oleh seluruh dunia,'' tambah Sharifah Mazlina.
Ditanya sama ada beliau masih punya kekuatan dan keinginan untuk melakukannya, sambil tersenyum Sharifah Mazlina berkata, segala-galanya kerja Tuhan.
``Saya tidak mahu merancang. Faktor umur, kesihatan mungkin menjadi penghalang. Tetapi saya akan berusaha memastikan, ada wanita Malaysia yang akan ikut ekspedisi itu. Walaupun saya masih ada hati untuk ikut sama tetapi seperti yang saya kata, segala-galanya di tangan Tuhan. Saya akan berusaha tetapi biarlah Allah yang tentukan.'' katanya.
Berada di tanah air setelah melaksanakan cabaran yang hebat untuk negara, Sharifah Mazlina tidak melupakan kesihatan dirinya. Walaupun keseluruhan
tubuhnya sihat tetapi lututnya masih terasa sakit.
``Saya telah menjalani rawatan dan pemeriksaan ke atas lutut dan buku lali saya. Dalam masa terdekat ini saya akan segera melakukan pemeriksaan akhir,'' tambahnya.
Semasa ekspedisi, Sharifah Mazlina kehilangan berat badan sebanyak 7 kilogram tetapi sekarang sudah kembali meningkat.
Mengenai pemakanan pula, kini beliau telah kembali menikmati segala jenis makanan kegemarannya seperti nasi lemak dan masak asam pedas.
Pengorbanan
``Apabila mendapat tahu saya rindukan nasi lemak dan asam pedas kawan-kawan dan saudara mara asyik menghidangkan saya masakan tersebut setiap hari.. dan puas makan,'' katanya sambil tersenyum.
Usaha telah berhasil, pengorbanan telah berbayar, yang tinggal kini adalah untuk mencurah ilmu kepada mereka yang memerlukan.
Bagi memenuhi impian itu kata Sharifah setiap orang yang bercita-cita dan punya impian harus memulakan langkah pertama.
``Jangan hanya merancang tetapi kemudian duduk diam. Takut nanti apa yang dirancang hanya tinggal angan-angan kosong. Jika telah merancang dan ingin mencapainya, elok teruskan usaha. Saya yakin setiap usaha akan mendatangkan hasil. Apa sahaja yang kita lakukan, jika berusaha dan diizinkan Allah, insya-Allah akan berjaya. Pokoknya usaha dan disiplin diri. Jangan putus asa , jangan jemu dan mesti ada sikap positif, pasti berhasil,'' ujarnya.



Wanita & Keluarga
Kepayahan jadikan Mazlina bersemangat kental
Oleh Nor Affizar Ibrahim

KEJAYAAN Datin Paduka Sharifah Mazlina Syed Abdul Kadir sebagai wanita Asia pertama merentasi Antartika secara solo pada malam 29 Disember lalu sudah pun diketahui ramai. Malah, sebahagian besar rakyat Malaysia turut berbangga dengan kejayaan yang dicatat oleh pensyarah Psikologi Sukan, Fakulti Sukan dan Rekreasi, Universiti Teknologi Mara (UiTM) berusia 39 tahun itu.

Kepayahan mengharungi ekspedisi sejauh 1,100 kilometer dengan kaedah ski di persekitaran yang mempunyai suhu jauh di bawah paras beku, sudah tentu bukan sesuatu yang mudah. Bagaimanapun, wanita yang berjiwa cekal dan bersemangat kental itu berjaya mengharungi semua cabaran serta sudah pun mendapat pengiktirafan Antarctic Logistics & Expedition (ALE) kerana kejayaannya merentasi Antartika dalam tempoh 22 hari, terpantas pernah dilakukan seorang wanita. Di sebalik kejayaan besar itu, tentunya Sharifah Mazlina memerlukan sokongan dan bantuan kerana untuk melakukan ekspedisi seumpama itu, segala-galanya memerlukan perancangan rapi serta teliti demi memastikan cita-cita menjadi realiti. Mungkin masih ramai yang tidak ketahui tetapi umumnya, Persatuan Wanita Bumiputera Dalam Perniagaan dan Profesyen Malaysia (Peniagawati) adalah antara tulang belakang terhadap kejayaan yang dicipta Sharifah Mazlina. Ini diakui sendiri oleh Sharifah Mazlina yang amat berterima kasih dan sekali-kali tidak akan melupakan segala bantuan di samping, kerjasama yang terjalin antara beliau dan persatuan itu, dari awal hingga berakhirnya ekspedisi berkenaan. “Saya terhutang budi dengan Peniagawati kerana ketika saya menghadapi pelbagai rintangan dan dua tahun membuat persiapan untuk meneruskan usaha saya merentasi Antartika, ada yang sudi membantu. Oleh itu, kejayaan yang saya lakarkan itu ditujukan kepada Peniagawati. Di samping, semua penaja serta individu dan pihak lain yang bertungkus lumus menjadikan ekspedisi itu satu realiti,” kata Sharifah Mazlina ketika ditemui di Hotel J W Marriot, Kuala Lumpur, baru-baru ini Beliau yang kini turut menjadi ahli aktif Peniagawati berkata, sebelum memulakan cabaran ekspedisi berkenaan ada beberapa pihak mencadangkan agar bekerjasama dengan satu badan bukan kerajaan yang stabil khususnya, bagi membantu hal berkaitan pengurusan kewangan dan melicinkan segala perancangan. “Pada mulanya, saya berhasrat ingin bekerjasama dengan persatuan yang khusus terbabit secara langsung berkaitan dengan kegiatan ekspedisi seumpama itu. Namun, apabila mempertimbangkan semula, saya mengambil keputusan bekerjasama dengan Peniagawati kerana yakin dan kagum dengan kemampuan pertubuhan itu yang sudah setapak lebih maju berbanding ahli persatuan wanita lain di negara ini,” katanya. Beliau berkata, kebetulan matlamat Peniagawati bertepatan dan seiring dengan hasratnya yang ingin mengharumkan nama Malaysia di persada dunia dan membuktikan wanita boleh mengharungi cabaran serta rintangan. Sementara, Presiden Peniagawati yang juga Pengarah Projek Ekspedisi Antartika Sharifah Mazlina, Hazimah Zainuddin, berkata pada mulanya memang ada kesangsian pada Peniagawati dan terdapat pandangan negatif segelintir pihak terhadap ekspedisi yang ingin dilakukan oleh Sharifah Mazlina. Namun, katanya Sharifah Mazlina datang berjumpa beliau di pejabatnya dengan penuh keyakinan bersama kertas kerja yang lengkap dan berjaya menarik perhatian Peniagawati untuk bekerjasama. “Apabila kerjasama antara Peniagawati dan Sharifah Mazlina terjalin bagi memenuhi misi ekspedisi ke Antartika, memang ada yang salah anggap mengenainya malahan, ada yang berkata ‘satu kerja gila’. Tetapi tindakan berani Sharifah Mazlina kini membawa makna besar kepada Peniagawati yang turut mengharumkan Malaysia dan bagi persatuan pula memberi impak positif untuk setiap ahli. Ini juga adalah permulaan untuk persatuan untuk membabitkan diri dengan kegiatan bertaraf antarabangsa,” katanya turut tidak menafikan ekspedisi berkenaan turut merapatkan hubungan beliau dan Sharifah Mazlina biarpun pada mulanya bukan satu `permulaan' baik. Beliau berkata, setiap wanita di negara ini terutama, ahli Peniagawati perlu mencontohi semangat juang yang ditunjukkan wirawati itu. Tiada kejayaan tanpa usaha dan ini membabitkan pelbagai kerjaya termasuk dalam bidang perniagaan. “Jika sudah menceburi bidang perniagaan tidak boleh berpatah balik, sekali pun ada rintangan atau risiko yang perlu dilalui. Oleh itu, semangat dan kegigihan yang ada pada Sharifah Mazlina, memang perlu ada pada semua ahli perniagaan wanita. “Saya juga suka dengan penampilan Sharifah Mazlina kerana sejak dari awal hingga kini, penampilannya sebagai wanita sentiasa dikekalkan walaupun aktiviti yang dilakukan agak lasak,” katanya.

Raja Haji Abdullah

Raja Haji Abdullah - Yamtuan Muda Riau Ke IX
Oleh Wan Mohd. Shaghir Abdullah
RAJA Haji Abdullah adalah putera Raja Ja'afar Yamtuan Muda Riau VI. Raja Haji Abdullah termasuk seorang ulama sufi, seorang mursyid dalam Thariqat Naqsyabandiyah al-Khalidiyah. Mula-mula beliau belajar kepada saudara sepupunya Raja Ali Haji bin Raja Haji Ahmad. Setelah itu ke Mekah belajar kepada Syeikh Ismail bin Abdullah al-Minankabawi, Syeikh Syihabuddin bin Syeikh Muhammad Arsyad al-Banjari, Syeikh Ahmad al-Jabarti, Syeikh Daud bin Abdullah al-Fathani dan lain-lain.
Sewaktu beliau pulang ke Riau, dialah yang membawa Syeikh Syihabuddin al-Banjari dan Syeikh Ahmad al-Jabarti datang ke Riau untuk dijadikan guru. Kemudian setelah dia menetap di Riau, Syeikh Ismail Minangkabau datang ke Riau. Raja Haji Abdullah sungguh pun seorang raja, namun menyediakan dirinya sebagai khadam Syeikh Ismail al-Minankabawi, ulama besar yang sudah terkenal di Mekah itu.
Sewaktu Syeikh Ismail al-Minankabawi berangkat ke Singapura, dan mungkin ke mana saja Syeikh Ismail pergi, termasuk ke Kedah, Raja Haji Abullah ikut serta kerana mengharapkan limpah barakah pancaran ilmu sufi yang demikian tinggi yang ada pada peribadi Syeikh Ismail al-Minankabawi itu. Raja Haji Abdullah digelar juga dengan Haji Muda. Selain itu sebagai gelar tertinggi bagi penganut thariqat beliau disebut sebagai Marhum Mursyid. Gelar ini setelah baginda mangkat. Sebenarnya gelar itu memang sesuai untuknya kerana baginda adalah putera Riau yang diakui oleh gurunya Syeikh Ismail Minangkabau sebagai Khalifah Mursyid yang boleh mentawajjuh dan membai'ah para ikhwan Thariqat Naqsyabandiyah al-Khalidiyah itu, apabila Syeikh Ismail Minangkabau tidak berada di Riau.
Setelah saudaranya Raja Ali bin Raja Ja'afar mangkat, Raja Haji Abdullah menggantikan saudaranya sebagai Yamtuan Muda Riau-Lingga ke IX. Walaupun Raja Haji Abdullah sebagai penguasa tertinggi kerajaan Riau-Lingga, namun baginda tetap sebagai seorang tokoh ahli sufi yang melakukan ibadah dengan rutin sebagaimana disebut oleh Raja Ali Haji, ``Maka di dalam hal itu, maka ia pun duduk di dalam berbuat ibadat juga dengan segala sanak-sanak saudaranya serta menjalankan ibadat Thariqat Naqsyabandiyah itu. Maka tiadalah berhenti khatam dan tawajjuhnya pada tiap-tiap malam Selasa dan hari Jumaat serta menderas ilmu di balainya, iaitu Raja Haji Ali mengajar-ngajar serta membaca kitab-kitab akan segala sanak-sanak saudaranya serta pegawai-pegawai negeri. Ada pun kitab yang dibacanya itu kitab fikah: sah, batal, halal, haram ...''
Berambisi
Raja Haji Abdullah bukanlah seorang yang berambisi atau hubbud dun-ya atau hubbul jah, bahawa baginda berkehendak jadi Yamtuan Muda Riau-Lingga itu, tetapi adalah sebaliknya, pangkat yang disandangnya hanyalah berupa anugerah Allah jua adanya. Ini dapat dibuktikan daripada kata-katanya, ``Saya ini, apabila setahun di dalam pekerjaan raja ini, saya hendak berhenti, jika dikehendaki oleh goverment, adalah ganti saya anak saya Muhammad Yusuf.'' Perkataan tersebut seakan-akan sindiran bahawa seolah-olah baginda tahu daripada pandangan kasyaf, umurnya tidak akan berapa lama lagi, baginda akan meninggalkan dunia yang fana ini. Selanjutnya baginda mengatakan, ``Ada pun anak-anak sulbi saya tiadalah yang kebetulan kepada hati saya, yang saya hendak pindah ke Bentan, atau mana-mana tempat yang sunyi membuat ibadat.'' Adapun Raja Muhammad Yusuf di atas bukan puteranya tetapi adalah anak saudaranya. Puteranya ketika itu sedang belajar di Mekah namanya Raja Haji Muhammad atau digelar juga dengan Tengku Nong. Raja Haji Muhammad/Tengku Nong itu merupakan orang ketiga mengadakan konteks dengan alim-ulama di Mekah sesudah Raja Haji Ahmad bin Raja Haji dan Raja Haji Abdullah.
Raja Haji Abdullah Yamtuan Muda Riau ke IX jatuh sakit tumbuh bisul di belakangnya. Penyakit itu mengakibatkan ajalnya. Sebagaimana saudaranya Raja Ali ketika akan mangkat dulu sempat berwasiat dan wafat dalam kalimah zikrullah, maka Raja Haji Abdullah yang tinggi pengetahuan sufiyahnya tentu lebih daripada itu adanya. Baginda juga memanggil sanak saudaranya terutama Raja Ali Haji. Baginda juga sempat meninggalkan wasiat. Raja Ali Haji menulis, ``Maka hampirlah wafatnya, maka ia pun memanggil kekandanya Raja Ali Haji dekat-dekat dia, ia minta riba (pangku, pen:) kepalanya. Maka ia pun bercakap perlahan-lahan pada pekerjaan barzakh, iaitu ba'dal maut, serta beringat-ingatan ilmu, fatwa segala Masyaikh Ahli Thariqat...'' Kemudian ia pun minta tasbihnya diunjukkan isterinya sambil menangis, kemudian bertanya pula ia kepada Raja Ali, ``Pukul berapa ini?''.
Kata Raja Ali, ``Hampir pukul sebelas!''
Katanya, ``Uzurkah tuan hari ini? Tiada usahlah sembahyang Jumaat dahulu, ditinggalkan saja!''.
Jawab Raja Ali, ``Baiklah !''
Seketika lagi ia pun berkata, ``Sesak dada!''
Sekira-kira sampai pukul dua setengah istighfarlah ia di dalam zikir nafi itsbat zal Haq, zikir ismuz Zat. Seketika, rohnya pun berpindah dari negeri fana' ke negeri yang baqa'. Surat wasiatnya diserahkan kepada Raja Ali Haji sementara menunggu puteranya Raja Muhammad/Tengku Nong pulang dari Mekah. Ada pun wasiat itu tulisan tangan dengan huruf Melayu/ Jawi atas kertas lebar dengan khat indah sebagai yang berikut, ``Tarikh as-Sanah 1276, kepada 26 hari bulan Zulhijjah, hari Sabtu, bahawasanya kita Raja al-Haji Abdullah Yang Di Pertuan Muda membuat suatu surat wasiat ini bagi anak-anaknya. Dan pada ketika tarikh ini juga yang aku telah memberikan kepada anakku Maimunah, dan Puteri, dan Muhammad bin Abdullah dan Muhammad Thahir, daripada segala harta bendaku, yang aku tiada mempunyai sesuatu jua, tetapi selagi aku hidup ini seperti orang meminjam jua kepada anakku yang empat orang itu. Dan tiadalah boleh seseorang saudaranya mendakwakan dia adanya.
Fasal Yang Pertama: Adapun rumah dengan sampah sarapnya hak bagi Maimunah dan si Puteri. Adapun segala senjata besar-kecil hak bagi Muhammad. Syahdan dari kebun seperti Pulau Soreh pulang kepada Muhammad bin Abdullah. Dan perahu, sampan, jongkong mana-mana yang ada itu pulang kepada Muhammad bin Abdullah juga. Sebermula jika aku pulang ke rahmatullah Ta'ala, Muhammad bin Abdullah itulah jadi kuasa, dan memerintah, dan memeliharakan segala saudaranya tiada boleh anak-anakku yang lainnya, melainkan dia yang terlebih kuasa daripadanya.
Fasal Yang Kedua: Apabila sudah sampai ajalku, segala hutang aku Muhammad bin Abdullah membayarnya serta mufakat ia dengan ibunya Raja Hawi. Maka jika sudah sampai akil baligh Muhammad Thahir, jika tiada ibunya hendaklah ia mufakat dengan dia pada menyelesaikan hutang-hutang aku itu. Jikalau aku tiada terikhtiarkan yang demikian itu mufakatlah engkau kepada siapa yang menggantikan aku adanya.
Fasal Yang Ketiga: Mana-mana hutangku yang kena kepada pekerjaan kerajaan, maka iaitu Raja Mudalah yang membayarnya, seperti hutang perang atau kerana sesuatu yang lain yang hendak membaiki negeri dan belanja ``mashalihul muslimin''. Jika dengan sebab itu lazimlah Raja Muda itu membayarnya. Demikianlah adatnya selama-lamanya pusaka kita Upu Bugis.
Sathar
Fasal Yang Keempat: Jangan aku ditanam seperti raja-raja, tanamlah aku seperti menanam seorang fakir. Dan jangan aku dimandikan ramai-ramai. Taruh aku di dalam satu sathar dengan dua tiga orang yang saleh. Hawilah memandikan aku, dan janganlah aku diriba. Letakkan sahaja aku di atas suatu tempat yang suci atau di atas sarir yang terus airnya. Mandikanlah aku seperti barang yang telah disebutkan kaifiatnya di dalam kitab fikah. Dan lagi jangan engkau semua yang hidup sepeninggalan aku bersusah-susah belanja tajhiz aku. Jikalau hendak juga engkau semua mentahlilkan aku suruhlah tahlilkan dengan khalifah syeikh kita. Dan boleh engkau beri sedekah ala kadar kifayahnya. Dan jangan sekali-kali menyakit diri yang di luar syariat Rasulullah s.a.w. Hendak engkau semua turut akan jalan yang sebenarnya. Dan haji dan umrah semua selesai tiada lagi menyusahkan adanya. Adapun senjata besar kecil pulang kepada Muhammad Thahir semuanya.
Fasal Yang Kelima: Sesiapa yang menggantikan aku hendaklah engkau semua turut perintahnya. Dan jangan engkau dengki hasad kepadanya, tiada selamat. Dan engkau semua kerjakanlah dia dengan cuci putih hati kepadanya, inilah jalan orang yang baik-baik. Apa yang ada sampah sarap yang aku tinggalkan kepada kamu, jikalau Raja Muda itu berkehendak jangan sekali-kali ditahan adanya.
Fasal Yang Keenam: Engkau semua adik beradik jangan sekali menaruh hasad dan dengki sesama sendiri. Dan jangan bercerai engkau semua dari jalan mufakat dengan saudara-saudaramu yang lain seperti anak Marhum Abdur Rahman, dan anak marhum Raja Ali kerana adalah Marhum kedua itu saudara syaqiqah, yakni saudaraku seibu sebapa adanya.
Fasal Yang Ketujuh: Jangan engkau semua tiada mendengar nasihat ajaran ulama dan shulaha' jika engkau tiada kuasa menuntut kepadanya. Maka jika engkau kuasa menuntut, maka inilah yang sangat gemar dan tuntutku. Kerana tersebut di dalam hadis Nabi s.a.w. Ertinya: ``Menuntut ilmu fardu atas tiap-tiap Islam laki-laki dan Islam perempuan''. Tiada aku panjangkan pada fadilat menuntut ilmu itu melainkan jikalau Allah bukakan hatimu pada menuntut itu ialah yang sebaik-baik jalan dan nikmat yang tiada dapat dibagaikan fid dun-ya wal akhirah.
Fasal Yang Kelapan: Sayugianya engkau merendahkan diri kepada pangkat saudara tua atau pangkat bapa kepadamu. Hendaklah engkau ber''patik'' jikalau serupa gara sekalipun umpamanya. Dan engkau dengar juga akan nasihatnya dan segala ajarannya yang patut pada syarak dan adat.
Fasal Yang Kesembilan: Pesanku kepada kamu sekalian, hendaklah kamu memuliakan anak cucu Rasulullah s.a.w. apa lagi yang sudah jadi kaum kerabat kita; jangan sekali-kali hasad dengki akan dia, seperti abang ``Embong'' dan abang ``Syeikh Engku'' hendaklah engkau jadikan ia seperti saudaramu yang betul adanya.
Fasal yang kesepuluh: Jangan membangsat dan serta rapik pinta meminta kepada segala rakyat raja, inilah pesan datuk nenek moyangku, pantang yang tiada boleh dilalui juga, tiada selamat dunia akhirat kerana banyak daripada beberapa kebinasaan mendatangkan murka Allah Taala Yang Maha Besar.
Inilah wasiat yang aku tahshishkan kepada Muhammad Abdullah al-Khalidi. Bermula hendaklah kiranya engkau ingatkan baik-baik sepeninggal aku mati''. [UM]

Sunday, January 23, 2005

Bing Slamet

[Sarapan Pagi, Kompas] Antara Harry dan Bing
Jakarta, KCM

Meninggalnya Harry Roesli memukul kenangan indah atau sebagian optimisme hidup kita, serupa saat Bing Slamet berpulang 30 tahun silam.
Tentang Harry Roesli tentu semua orang sudah tahu atau masih ingat. Namun nama Bing Slamet tentunya asing bagi mereka yang hanya mengenalnya dari literatur atau pun film-filmnya.
Pada masa hidupnya Bing Slamet adalah "Presiden Lawak" Indonesia. Ia adalah ikon dunia lawak Indonesia yang saat itu berkutat pada tiga media: radio (RRI), televisi (TVRI) dan panggung-panggung musik. Bersama grupnya, Kwartet Jaya (Ateng-Iskak-Eddy Sud), Bing selalu ditunggu rakyat Indonesia, karena humornya yang baru, sederhana dan kerakyatan.
Bing Slamet pula yang kemudian mempopulerkan film serial layar lebar. Ia membuat serial seperti Bing Slamet Setan Jalanan, Bing Slamet Sibuk, Dukun Palsu dan Koboi Cengeng. Setelah meninggal, film serial komedi layar lebar ini kemudian dilanjutkan para pelawak lainnya seperti Ateng, Benyamin Suaeb dan puncaknya serta paling lengedaris adalah Warkop DKI (Dono-Kasino-Indro) pada dekade 1980-an.
Bing Slamet yang juga seniman musik adalah tipikal seniman yang inovatif dan kaya ide. Setiapkali tampil, baik di media televisi atau pun panggung, penonton tertawa untuk sesuatu yang baru. Sebagian besar dilakukan secara spontan. Mislanya lawan bicaranya berkata dalam bahasa Inggris,"...How do you do?" Bing secara spontan menjawab,"In De Hoy..." Apa hubungannya?
Optimisme masyarakat seolah lekat pada sosok Bing tanpa tahu persis masalah yang ia hadapi. Ketika Bing jatuh di panggung beberapa bulan menjelang kematiannya, semua orang tetap tertawa karena menaganggap itu bagian dari lawakannya. Sebagian besar penonton tetap tak sadar bahwa Bing jatuh sebagai ekses penyakit lever yang diiidapnya.
Dalam masa istirahatnya pun, masyarakat tetap mengharapkan keceriaan dari Bing. Pada acara TVRI sebulan sebelum meninggal, Bing mengatakan, "Maunya saya sih menjadi leveransir. Apa daya yang saya dapat hanya (penyakit) levernya doang." Begitu kreatif dan optimistis sehingga semua orang yakin Bing akan pulih kembali.
Nyatanya tidak. Pada 17 Desember 1974, Bing Slamet meninggal dunia pada usia 47 tahun. Ribuan orang yang kehilangan kenangan indah dan optimisme hidup melalui sosok ini kemudian mengantarkannya ke peristirahatannya yang terakhir.
Bisa jadi kita bersikap serupa terhadap seniman serba bisa Harry Roesli. Kita selalu terpesona dengan betapa jail namun kreatifnya seniman Bandung ini. Saat pertamakali tersiar kabar Harry Roesli terserang penyakit jantung dan harus di bawa ke Jakarta menggunakan helikopter (ternyata pesawat carteran), sebagian orang menganggap ini bagian dari "kejailan" Harry.
Dan saat Harry harus menjalani perawatan di RS Jantung Harapan Kita Jakarta, kita tetap tidak pernah terpikir sesuatu yang sangat buruk dapat terjadi pada orang yang berbulan-bulan menghibur dengan akronim-akronimnya saat menjadi juri ajang Akademi Fantasi Indosiar (AFI) tersebut.
Dan menang pada hari-hari sebelum hari meninggalnya pada Sabtu (11/12) lalu kita samasekali tidak mendapat gambaran buruk tentang Harry. Mereka yang menengok pun tidak pernah berpikir hal itu.
Setelah kematiannya, seniman Putu Wijaya menceritakan tentang rencana penulisan otobiografi dengan halaman-halaman kosong, atau pun rencana pameran lukisan dengan kanvas kosong yang menurut Putu bisa diartikan sebagai firasat. Namun buat sebagian awam yang hanya mengenal nyelenehnya Harry, firasat dapat dianggap sebagai bagian dari kebengalan Djauhar Zaharsjah Fachrudin Roesli, nama lengkap Harry.
Kita baru berhenti memaknai semua perilaku Harry sebagai kejailan saat berita kematiannya tersiar pada Sabtu lalu.
Setelah Bing Slamet meninggal pada 1974, ada usaha untuk terus mengenang keberadaannya melalui karya-karyanya. Makanya ada lomaba mirip Bing Slamet, lomba paduan suara dan lomba nyanyi lagu-lagu karya Bing. Bahkan pencipta lagu Titiek Puspa mencipta lagu "Bing" yang kemudian menjadi sangat populer.
Kita mengenang sosok Harry Roesli dengan segala kebengalannya, ide-idenya yang tak pernah kering. Tentang keakrabannya dengan semua orang, serta gaya kepemimpinannya yang tidak pernah meremehkan atau memburukkan para juniornya. Namun kita memang butuh melestarikan karya-karya tersebut untuk juga melestarikan optimisme anak-anak kandungnya, anak-anak didiknya atau masyarakat yang pernah mengenal pemikirannya lewat lagu-lagunya. Agar kesendirian sepeninggal Harry Roesli dtaik akan mematikan semua yang telah dibangunnya.
Seperti yang dituangkan dalam sebuah lagu di album DKSB, "Kuda Rock N Roll" (1988):
....Kesunyian kian mencekammencekam di dalam kesendiriantertawa harus lepasku tak mau diketahui dalam kedukaan
Merpati terbang kian kemaridiri pribadi harus dijagawalau dalam kesendiriansikap dan batin harus tetap tegar
Tuhan mencintaimu....Tuhan mencintaimu ...
Ya Tuhan mencintaimu Kang Harry..
(Tjahjo Sasongko)
cay@kompas.com

Catatan:
In De Hoy = pacaran
Leveransir = penyalur bahan kebutuhan

Saturday, January 22, 2005

Syeikh Ahmad al-Fathani

Syeikh Ahmad ahli fikir hebat, berpandangan jauh
Oleh Karim Sulaiman


AIDILADHA kali ini (tahun 1425 Hijrah) cukup bersejarah dan bermakna kepada keluarga Syeikh Ahmad al-Fathani serta dunia pemikiran Melayu dan Islam di rantau ini. Hal ini disebabkan genap 100 tahun beliau meninggal dunia mengikut takwim Islam, atau dengan lebih tepat meninggal dunia pada 11 Zulhijah 1325 atau 14 Januari 1908.



Dilahirkan di Kampung Jambu, Negeri Jerim, Patani pada 10 April 1856 dengan nama Syeikh Wan Ahmad bin Wan Muhammad Zain bin Wan Mustafa bin Wan Muhammad bin Wan Muhammad Zainal Abidin, Syeikh Ahmad al-Fathani disifatkan sebagai pemikir terbesar dunia Melayu dalam semua aspek merangkumi dunia dan akhirat. Kajian dan penyelidikan mendapati beliau menguasai 47 bidang ilmu termasuk politik, ekonomi, seni, budaya dan pentadbiran.

Pengkaji sejarah ulama Nusantara, Wan Mohd Shaghir Abdullah, 60, berkata pemikiran Syeikh Ahmad al-Fathani tidak terbatas kepada bidang agama semata-mata, malah lebih daripada itu - merentasi dunia politik, seni bina, seni halus, budaya, ekonomi, kejuruteraan dan banyak lagi.

Syeikh Ahmad al-Fatani juga katanya, seorang ahli fikir yang hebat dari segi politik, pemerintahan dan pentadbiran negara. Pemikirannya dalam bidang ini terserlah menerusi harapan dan wasiat yang ditulisnya untuk raja-raja Melayu di kerajaan Patani, Kelantan, Terengganu, Johor dan Deli.

“Pemikiran Syeikh Ahmad al-Fathani sebenarnya menjangkau masa. Apa yang beliau lihat lebih 100 tahun dapat disaksikan pada masa ini. Pemikiran itu sebenarnya masih releven hingga kini,” kata Wan Mohd Shaghir.

Contohnya, kata beliau, Syeikh Ahmad al-Fathani pada zamannya sudah melihat kewujudan dan kepentingan teknologi komunikasi dan maklumat (ICT). Beliau sudah memikir dan membuat gambaran mengenai penggunaan alat komunikasi yang membolehkan manusia berinteraksi dengan lebih pantas.

Pemikiran beliau mengenai ICT dapat dilihat dalam manuskrip Mir-atul A'ajib dan Hadiqatul Azhar yang menyatakan: "Dan datang kepada mereka itu sekalian khabar-khabar dari jauh-jauh jajahan dalam beberapa lahzah (kerlipan mata) demikian halnya dengan komputer disentuh pada kalimat dan mengindah-indah mereka itu akan sekian pekerjaan serta dengan lekas dan banyak."

Wan Mohd Shaghir berkata, pada masa itu, peralatan ICT secanggih kini tidak wujud kecuali telegraf berwayar, namun datuknya sudah dapat memikir dan menggambarkan penggunaan alat ICT secanggih kini seperti internet atau e-mel.

Tambahnya, ulama besar itu mempunyai tujuh jenis ilmu. Antara yang menakjubkan adalah ilmu membedah tubuh manusia (perubatan), menghasilkan emas 24 karat menggunakan bahan campuran yang bukan daripada emas (kimia) dan memperkenalkan tempat menyemai tanaman (pertanian).

Wan Mohd Shaghir yang membuat kajian dan penyelidikan mengenai ulama dunia Melayu, termasuk datuknya, pernah berkhidmat dengan Universiti Kebangsaan Malaysia serta Dewan Bahasa dan Pustaka. Menerusi Persatuan Pengkajian Khazanah Klasik Nusantara Malaysia (Pengkaji) yang didukunginya, beliau turut menghasilkan pelbagai karya penulisan dan mengadakan pameran mengenai Islam dan pelbagai tokoh ulama di Nusantara.

Pengkaji yang berpejabat di Taman Melewar, Batu Caves, Selangor pernah mengadakan pameran mengenai kehebatan ulama Melayu di Kuala Lumpur, Sarawak, Kedah, Indonesia, Brunei dan Thailand. Tulisan pakar pengkaji ini sekarang menjadi kajian dan rujukan di seluruh dunia seperti di Universiti Ohio, Universiti Leiden, British Library, Universiti Monash dan Universiti Brunei Darussalam.

Wan Mohd Shaghir berkata, antara sumbangan terpenting Syeikh Wan Ahmad Fathani bersama ramai anak murid serta ulama lain pada zaman itu adalah merintis pembangunan pendidikan masyarakat Melayu.

Syeikh Ahmad al-Fathani pernah diberi kepercayaaan oleh pemerintah Turki untuk memeriksa kitab sama ada dalam bahasa Arab atau Melayu pada 1884. Dalam usaha itu, beliau meminta pemerintah Turki mencetak secara besar-besaran kitab termasuk kitab Melayu/jawi.

Ideanya adalah sekiranya kitab itu boleh dihasilkan dalam masa singkat, ia boleh disebar dengan lebih meluas, sekali gus turut menyebarkan dakwah Islamiah. Cetusan idea itu adalah kerana ketika itu, golongan ulama dan penulis hanya dapat menyebarkan dakwah Islamiah dengan salinan kitab yang disalin daripada satu kitab ke satu kitab.

Dalam usaha memastikan Islam dapat terus berkembang dalam dunia Melayu, Syeikh Ahmad Fathani memperjuangkan supaya kitab Melayu/jawi dicetak dengan lebih banyak.

Sebagai tokoh ulama yang menguasai pelbagai bidang ilmu, Syeikh Ahmad al-Fathani juga memainkan peranan penting dalam institusi pendidikan pondok. Waktu itulah institusi pendidikan pondok menjadi begitu penting dalam masyarakat dunia Melayu. Kewujudan beberapa sekolah agama tersohor di negara ini adalah atas usaha gigih dan pemikiran ulama ini.

Syeikh Ahmad al-Fathani juga mengarang lebih 160 kitab yang secara umumnya terbahagi kepada tiga jenis iaitu kitab asli berbahasa Arab, berbahasa Melayu dan kitab yang ditashih. Tashih ialah kegiatan memeriksa kitab yang dihasilkan oleh orang lain sebelum dicetak. Beliau menjadi pentashih (pemeriksa) kitab pertama di alam Melayu dan yang pertama memperkenalkan istilah ini pada 1871.

Istilah tashih masih diguna pakai di seluruh dunia. Kitab yang ditashihkan oleh beliau merangkumi hampir semua karya Syeikh Nawawi al-Bantani, termasuk karya ulama seperti, Sayid Abu Bakar Syatha, Imam Sonhaji dan Jaafar Ismail ar-Barzanji.

Kitab asli berbahasa Arab karangan beliau antaranya adalah Jumanat al-Tauhid, Munjiat al-A'wam dan al-Shimar al-Syahiyah. Kitab asli berbahasa Melayu pula daripada Luqtat al-`Ajlan, Tarikh Turki Uthmani, Bisyara al-`Amilin dan `Iqdul Juma-an.

Seperti ulama alam Melayu lain, Syeikh Ahmad al-Fathani turut berpegang teguh kepada tiga bentuk asas agama Islam yang betul menurut jumhur ulama iaitu Fikah Mazhab Al-Syafiie, Akidah Ahlus Sunnah wal Jumaaah serta tasawuf dan tarikat. [BH]